Bio

Jenna Ristilä (s. 1989) on savonlinnalaislähtöinen pianisti. Hän työskentelee palkallisena tohtorikoulutettavana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, tehden taiteellista jatkotutkintoa suomalaisista säveltäjänaisista. Tutkimuksen ohella Ristilä työskentelee freelancerina erityisesti laulumusiikin parissa. Hän on tutkimusyhdistys Suoni ry:n jäsen.

Ristilä on toiminut harjoituspianistina ja musiikin johtajana niin aikuisten kuin lastenkin oopperoissa ja innostuu aina lied-ohjelmien suunnittelusta – mutta viihtyy hyvin myös niin säestystunneilla, äänityksissä, kuoro- ja kamarimusiikin parissa kuin orkesterissakin. Nykymusiikki kiehtoo Ristilää ja hän on kantaesittänyt kaikenlaista soolopianoteoksista ja laulusarjoista kamarioopperoihin.

Ristilä valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta esittävän säveltaiteen linjalta vuonna 2014, ja suoritti 2018 toisen maisterintutkintonsa samassa oppilaitoksessa pääaineenaan korrepetitio. Lukuvuoden 2010–11 hän oli vaihto-opiskelijana Royal Welsh College of Music & Drama'ssa Cardiffissa. Ristilän tärkeimpiä opettajia ovat olleet Teppo Koivisto, Ilmo Ranta sekä Anja Ojanen-Forsberg, ja hän on ehtinyt opiskella pianonsoiton lisäksi myös mm. klassista laulua sekä cembalonsoittoa.

Ristilän taiteellista työtä ovat tukeneet mm. Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus, Koneen Säätiö, sekä Suomalais-ruotsalainen Kulttuurirahasto.

Joitain menneitä projekteja

Jenny Wiikin maalaus Edith Södergranista
Jenny Wiikin maalaus Edith Södergranista

2024

Christian Holmqvistin lauluista koostuva CD Songs julkaistiin. Levynjulkistamiskonsertissa mezzosopraano Marika Kivinen ja Ristilä esittivät suosikkejaan levyttämistään kappaleista. Kuuntele levy Spotifysta!

Söndag med Södergran -tapahtuma Turun Sibelius-Museossa toi runsaslukuisen yleisön kuultavaksi musiikkia suomenruotsalaisten runoilijanaisten teksteihin, sekä nosti esiin historian säveltäjänaisia. Ristilä esiintyi kahdessa tapahtuman konsertissa Marika Kivisen ja sellisti Iiris Tötterströmin kanssa.

Crusellin ooppera Lilla Slavinna esitettiin Naantalin Musiikkijuhlilla kauniin Louhisaaren kartanon pihalla. Ristilä toimi produktion kapellimestarina ja harjoituspianistina.

Kesällä Ristilä toimi Savonlinnan Musiikkiakatemian viulukurssin harjoituspianistina sekä esitti sopraano Sanna Matinniemen kanssa rakastetuimpia operettisävelmiä eri puolilla Itä-Suomea.

Tanssiva nainen -konserteissa Ristilä esitti suomalaisten säveltäjänaisten tanssiaiheista pianomusiikkia. Konserttien ohella hän luennoi musiikista ja tasa-arvosta Jyväskylän Musiikkikampuksella (lue artikkeli) ja Lahden konservatoriolla.

2023

Kevät vierähti oopperan parissa. Tammikuussa Opera Boxin tuottama Shostakovitshin suuroperetti Lempeä lähiössä täytti Aleksanterin Teatterin. Siinä Ristilä toimi sekä korrepetiittorina että orkesterin pianistina. Shostakovitshin jälkeen Boxin suosittu produktio Turandot teki paluun ja Ristilä pääsi taas montun uumeniin kiipparin taakse.

Tuulahdus Wienistä -konserttikiertue kuljetti sopraano Sanna Matinniemeä ja Ristilää pitkin kesäistä Suomea.

Ristilä esitti Rossinin hurmaavan kuoroteoksen Petite messe solennelle kahteen otteeseen - heinäkuussa Joroisten Musiikkipäivillä Matti Makkosen johdolla, ja marraskuussa Temppeliaukion kirkossa Jonas Rannilan luotsaaman Helsingin Filharmonisen Kuoron kanssa.

Kapellimestari Kaapo Ijas ja Ristilä pitivät ensimmäisen aaria- ja resitatiiviworkshopin laulajille lokakuussa. Intensiivinen viikonloppu sai innostuneen vastaanoton, ja workshopit jatkuvat säännöllisin väliajoin.

Ristilän toinen jatkotutkintokonsertti, Nainen ja sonaatti, soi marraskuussa R-talon konserttisalissa. Sellisti Iiris Tötterström esitti siinä Ristilän kanssa Heidi Sundblad-Halmeen sellosonaatin, jonka nuotit vasta hiljattain löytyivät säveltäjän arkistojen kätköistä.

HFK, Petite Messe Solennelle
HFK, Petite Messe Solennelle
Orkesterimontun uumenissa
Orkesterimontun uumenissa

2022

Alkuvuodesta tapahtumia vielä peruttiin koronan vuoksi, mutta kevään mittaan tilanne alkoi normalisoitua.

Ristilän ensimmäinen jatkotutkintokonsertti Naisten salonki kajahti ilmoille Musiikkitalossa toukokuussa. Siinä sopraano Milla Mäkinen ja Ristilä tunnelmoivat suomalaisten säveltäjänaisten yksinlaulujen ja pianokappaleiden parissa.

Mezzosopraano Marika Kivinen ja Ristilä levyttivät Christian Holmqvistin laulusarjoja kesäisessä Meilahden kirkossa. Löydät levyn täältä.

Philip Glassin Akhnaten-ooppera päästiin syyskuussa vihdoin esittämään loppuunmyydyille katsomoille. Ristilä toimi produktion korrepetiittorina ja yhtenä orkesterin kosketinsoittajista.

Loppuvuosi vierähti harjoituspianistin tehtävissä, mm. Madetojan Pohjalaisten, Shostakovitsin Lempeä lähiössä -operetin, Bernsteinin Candiden sekä Weillin Seitsemän kuolemansynnin ja Mahagonnyn parissa.

2021

Philip Glassin ooppera Akhnaten sai Suomen ensi-iltansa streamina Ooppera Skaalan ja Opera Boxin yhteistyönä helmikuun lopussa. Orkesterina toimi neljä kiipparia - säveltäjän omana sovituksena - joista yhtä soitti Ristilä.


Savonlinnan Musiikkiakatemian kursseista saatiin järjestettyä Mark Gothónin viulu- ja Thomas Rieblin alttoviulukurssit, joilla Ristilä toimi harjoituspianistina.

Tribuutti Marian Andersonille ja Kosti Vehaselle soi Taivassalon uudessa seurakuntatalossa kesällä. Mezzosopraano Marika Kivinen ja Ristilä esittivät kirjavan kattauksen liediä ja pianomusiikkia.

Eetu Ranta-ahon mangaooppera Nemuru Otoko kantaesitettiin Opera Boxin toimesta elokuussa. Ristilä toimi orkesterin kosketinsoittajana ja oppi paljon volyymipedaalin käytöstä.

Joulukonsertit sopraano Sanna Matinniemen kanssa ehdittiin vielä toteuttaa Itä-Suomessa ennen vuodenvaihteen koronasulkua.

Philip Glass: Akhnaten
Philip Glass: Akhnaten

2020

Korona iski kovaa koko musiikkialaan. Joitain projekteja onneksi toteutui:

Pergolesin Stabat mater -esitys kuvattiin tyhjässä Huopalahden kirkossa. Sopraano Johanna Lehesvuori, mezzosopraano Elli Vallinoja ja Ristilä juhlistivat pääsiäistä vastapuhjenneen pandemian keskellä.

Kesä Savonlinnassa oli moninainen - Ristilä toimi harjoituspianistina Hartmut Rohteen mestarikurssilla, esiintyi Jukka Rintalan muotinäytöksessä ja mezzosopraano Anu Ontrosen kanssa Lossiranta Lodgen konserttisarjassa, sekä vietti viikon puistopianistina.

Waterways -luentokonsertissa mezzosopraano ja tutkija Marika Kivinen esitti Ristilän kanssa kolonialismiin liittyvää musiikkia. Aboagora-symposiumin ohjelmaan kuulunut konsertti striimattiin koronan vuoksi.

Puccinin Turandot päästiin kevään peruutuksen jälkeen toteuttamaan elokuussa. Opera Boxin tuotannossa Ristilä toimi korrepetiittorina ja kamariorkesterin kiipparistina.

2019

Missä tyttö lauleleepi -konserteissa sopraano Milla Mäkinen ja Ristilä esittivät suomalaisista kansanrunoista inspiroitunutta musiikkia eri aikakausilta mm. Heino Kaskelta ja Eero Hämeenniemeltä.

Oopperan lämpiökonsertit huhtikuussa ja marraskuussa olivat aarioiden juhlaa.

Topelius Nyt! -lastenoopperan esitykset jatkuivat edelleen, ja Ristilä pääsi vierailemaan toiseenkin lastenoopperaan, Anssi Hirvosen ohjaamaan Tuhkimoon.

Harjoituspianistina Ristilä soitti mm. Helsingin Juhlaviikkojen Gurrelieder-produktiossa, Sinfonia Lahden koesoitoissa sekä Polyteknikkojen Kuoron kanssa.

Milla Mäkinen & Jenna Ristilä
Milla Mäkinen & Jenna Ristilä
Topelius Nyt!
Topelius Nyt!
Ylva Gruen & Jenna Ristilä
Ylva Gruen & Jenna Ristilä

2018

Helsinki Lied -kilpailuissa Ylva Gruen ja Ristilä ylsivät finaaliin.

Topelius Nyt! -lastenooppera sai kantaesityksensä Annantalossa kesäkuussa. Ala-asteikäisille suunnattu pläjäys tuo Topeliuksen satuja nykypäivään ja hauskuuttaa niin lapsia kuin aikuisiakin. Oopperassa laulavat sopraano Mari Karjalainen sekä baritoni Joonas Asikainen. Ristilä toimii esityksen pianistina, ja on sovittanut teoksen musiikin. Topelius Nyt! kiersi syksyllä pääkaupunkiseudun ja Itä-Suomen kouluissa Taiken ja Helsingin kaupungin tuella.

Pohjanlahden molemmilta puolilta-liedkonserttisarjan Ristilä toteutti mezzosopraano Ylva Gruenin kanssa Suomalais-Ruotsalaisen kulttuurirahaston tuella. Gruen ja Ristilä järjestivät konsertteja Ruotsissa ja Suomessa, ja tilasivat säveltäjä Johannes Pollakilta laulusarjan konsertteja varten.

YöUni-konserteissa Ristilä esitti sopraano Anna-Maija Okan kanssa öisiä lauluja englantilaisilta ja amerikkalaisilta säveltäjiltä. Raukean kokonaisuuden lomassa kertoiltiin taruja ja tietoa yöllisistä ilmiöistä.

2017

Oskar Merikannon Pohjan neiti -ooppera esitettiin Lahden Oopperayhdistyksen voimin pianon säestyksellä. Produktion musiikin johtajana ja pianistina toiminut Ristilä sai erinomaiset arviot sekä Helsingin Sanomissa että Etelä-Suomen Sanomissa.

"Oopperan orkesteriosuutta on moitittu tavan takaa. Nyt sitä ei voinut arvioida, sillä Jenna Ristilä hoiti pianon ääressä koko säestyksen niin upeasti, ettei orkesterin puuttumista joutunut harmittelemaan." (Veijo Murtomäki, HS 15.10)

Koomisen oopperan liedkonserttisarjassa sopraano Johanna Lehesvuori ja Ristilä esittivät amerikkalaista laulu- ja pianomusiikkia.

Ilkka Kuusiston Gabriel, tule takaisin! -oopperan Itä-Suomen valloitus alkoi Pieksämäeltä ja Savonlinnasta. Oopperan on sovittanut neljälle soittajalle Matti Makkonen, joka vastaa myös musiikin johdosta yhteistyössä Ristilän kanssa. Ohjaus Ville Saukkonen, lavalla mm. Marjatta Airas, Joonas Asikainen, Päivi Pylvänäinen, Maiju Vaahtoluoto...

Punahilkka
Punahilkka
Jääkausi
Jääkausi

2016

Jiri Pauerin Punahilkka -lastenoopperaa esitettiin Savonlinnan Oopperajuhlilla innokkaille pikkukatsojille. Matti Makkosen sovituksen musiikinjohdosta vastasi Ristilä, ja ohjauksesta Ville Saukkonen. Teoksen näyttävät tanssinumerot suunnitteli koreografi Elina Orpana.

Jääkausi -kamariooppera valmistui Start-up Opera -ryhmän voimin, ja sitä esitettiin Sibelius-Akatemian konserttisarjassa sekä Hietsun Paviljongissa. Ristilä toimi ryhmän taiteellisena johtajana ja pianistina; oopperan sävelsi Itzam Zapata, libretosta vastasi Juho Gröndahl, Eljas Liinamaa ohjasi ja Eero Erkamo vastasi visuaalisesta suunnittelusta. Lavalla nähtiin sopraanot Milla Mäkinen ja Anna-Maija Oka. Ristilän kirjoittama blogi oopperan valmistumisesta: startupopera.blogspot.fi.